Muzea bez barier
W roku szkolnym 2019/2020 w Szkole Podstawowej Specjalnej Nr 111 im. Stefana Starzyńskiego realizowany był projekt Muzea Bez Barier, którego autorem jest Pani Dyrektor Leokadia Ogonowska.
Głównym celem projektu było poznanie dziedzictwa naszego regionu i miasta Warszawy oraz świadome uczestnictwo w kulturze. Ponieważ uczniowie w ciągu roku szkolnego 2019/2020 dwukrotnie wyjeżdżali na Zielone Szkoły mogli również zapoznać się
z dziedzictwem kulturowym naszego kraju- rejonów Mazur i Lubelszczyzny.
Ogółem w projekcie wzięło udział 16 klas i 73 uczniów. Dzieci odwiedziły 18 muzeów, brały udział w interaktywnym spektaklu teatralnym oraz w wielu warsztatach i spacerach edukacyjnych.
1. Działania na terenie Warszawy
Realizując cele projektu uczniowie naszej szkoły pod opieką nauczycieli odwiedzali warszawskie muzea, aktywnie uczestnicząc w warsztatach, spacerach edukacyjnych
i lekcjach muzealnych.
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej wraz z wychowawcami oraz panią Dyrektor systematycznie brali udział w różnorodnych wydarzeniach kulturalnych. Były to m. in.
- warsztaty w Muzeum Narodowym poświęcone zwierzętom na obrazach
- warsztaty w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich dotyczące zwierząt żyjących w polskich lasach oraz budowy wybranych grzybów i ich znaczenia dla ekosystemu.
- spektakl „Kosmos” w Teatrze Małego Widza, w którym dzieci przeżywały niezwykłe doznania polisensoryczne
- warsztaty w Muzeum Geologicznym, na których dzieci podziwiały okazy skał, minerałów, skamieniałości oraz szkielety wymarłych zwierząt z epoki lodowcowej.
- wizyta w Muzeum Fryderyka Chopina w Zamku Ostrogskich, gdzie dzieci słuchały muzyki i poznały biografię słynnego polskiego kompozytora.
Uczniowie klas IV-VIII wraz z wychowawcami brali udział w:
- cyklu warsztatów plastycznych w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”
- wystawie rzeźb Samuela Willenberga w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia”
- wystawie „Przytul Polskę” w Centrum Praskim Koneser
- wystawie w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich
- wystawie „Co dwie sztuki to nie jedna” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta
W ramach projektu Muzea Bez Barier uczniowie klas 4a, 4d, 6a, 6b i 7a brali również udział w spacerach edukacyjnych zorganizowanych przez Towarzystwo Przewodników Warszawskich „Złota Kaczka”. Były to:
- spacer po Skarpie Wiślanej połączony z poznawaniem zabytków Warszawy
- spacer po Muzeum Fryderyka Chopina pt. „Warszawa i Fryderyk Chopin”
- spacer pod hasłem „Warszawa 1918-1939” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, na którym uczniowie poznawali historię dawnej Warszawy
- spacer pt. „Staromiejskie piwnice” w Muzeum Warszawy
- spacer w plenerze i w Centrum Interpretacji Zabytku- oddziale Muzeum Warszawy pod hasłem „Zabytki Warszawy”
- spacer pt. „Warszawa w obrazach” w Muzeum Narodowym
- Muzea na Zielonych Szkołach
W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 111
im. S. Starzyńskiego dwukrotnie wyjeżdżali na Zielone Szkoły.
Na Zielonej Szkole w Marózie uczniowie klas 4a, 4c, 4d, 5a, 6a, 6b i 7a odwiedzili:
- Skansen w Osztynku – Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny Warmii i Mazur gdzie poznali historię i dawne zwyczaje mieszkańców tych terenów
- Pola Bitwy i Muzeum Bitwy pod Grunwaldem- gdzie usłyszeli o jednej z najbardziej znanych polskich bitew i poznali historię wojny posko-krzyżackiej
-
- interaktywną wystawę „Wszystko o tkaninach” w Filii Muzeum Wsi w Olsztynku
- Zamek w Nidzicy i wystawę poświęconą historii tego regionu w Muzeum Ziemi Nidzkiej
Na Zielonej Szkole w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą uczniowie klas: 4a, 4d, 6a, 6b i 7a zwiedzili:
- Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym z wyrobami dawnego i współczesnego złotnictwa
- Muzeum Minerałów, Skamieniałości i Meteorytów znajdujące się w Młynie „Hipolit” w Wojciechowie
- Muzeum Czartoryskich w Puławach
- Podziemia Trybunału Koronnego w Muzeum w Lublinie, gdzie poznali historię tego miasta
Ewaluacja projektu
Wszystkie cele projektu zostały zrealizowane. Poprzez bezpośredni kontakt z muzealnymi zbiorami uczniowie kształtowali swoją wrażliwość estetyczną, poznawali historię naszego kraju oraz polskie tradycje. Uczniowie zapoznali się też z topografią Warszawy, uczyli się szacunku i dumy z dziedzictwa kulturowego naszego regionu a także właściwych zachowań
w miejscach publicznych. Udział w Zielonych Szkołach pozwolił poszerzyć bazę dostępnych dla uczniów Muzeów Bez Barier o muzea regionów Mazur i Lubelszczyzny.
Pandemia Covid-19 zastopowała nasze działania w miesiącach marzec-czerwiec 2020r ale w nowym roku szkolnym 2020/2021 Projekt Muzea Bez Barier będzie kontynuowany.
Muzeum Bez Barier na Zielonej Szkole w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą