Muzea bez barier

W roku szkolnym 2019/2020 w Szkole Podstawowej Specjalnej Nr 111 im. Stefana Starzyńskiego realizowany był projekt Muzea Bez Barier, którego autorem jest Pani Dyrektor Leokadia Ogonowska. 

Głównym celem projektu było poznanie dziedzictwa naszego regionu i miasta Warszawy oraz świadome uczestnictwo w kulturze. Ponieważ uczniowie w ciągu roku szkolnego 2019/2020 dwukrotnie wyjeżdżali na Zielone Szkoły mogli również zapoznać się
z  dziedzictwem kulturowym naszego kraju- rejonów Mazur i Lubelszczyzny.

Ogółem w projekcie wzięło udział 16 klas i 73 uczniów. Dzieci odwiedziły 18 muzeów, brały udział w interaktywnym spektaklu teatralnym oraz w wielu warsztatach i spacerach edukacyjnych.

1. Działania na terenie Warszawy

Realizując cele projektu uczniowie naszej szkoły pod opieką nauczycieli odwiedzali warszawskie muzea, aktywnie uczestnicząc w warsztatach, spacerach edukacyjnych
i lekcjach muzealnych.

Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej wraz z wychowawcami oraz panią Dyrektor systematycznie brali udział w różnorodnych wydarzeniach kulturalnych. Były to m. in.

  • warsztaty w Muzeum Narodowym poświęcone zwierzętom na obrazach
  • warsztaty w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich dotyczące zwierząt żyjących w polskich lasach oraz budowy wybranych grzybów i ich znaczenia dla ekosystemu.    
  • spektakl „Kosmos” w Teatrze Małego Widza, w którym dzieci przeżywały niezwykłe doznania polisensoryczne 
  • warsztaty w Muzeum Geologicznym, na których dzieci podziwiały okazy skał, minerałów, skamieniałości oraz szkielety wymarłych zwierząt z epoki lodowcowej. 
  • wizyta w Muzeum Fryderyka Chopina w Zamku Ostrogskich, gdzie dzieci słuchały muzyki i poznały biografię słynnego polskiego kompozytora. 

Uczniowie klas IV-VIII wraz z wychowawcami brali udział w:

  • cyklu warsztatów plastycznych w Narodowej Galerii SztukiZachęta”
  • wystawie rzeźb Samuela Willenberga w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia”
  • wystawie „Przytul Polskę” w Centrum Praskim Koneser
  • wystawie w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich
  • wystawie „Co dwie sztuki to nie jedna” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta

W ramach projektu Muzea Bez Barier uczniowie klas 4a, 4d, 6a, 6b i 7a brali również udział w spacerach edukacyjnych zorganizowanych przez Towarzystwo Przewodników Warszawskich „Złota Kaczka”. Były to:

  • spacer po Skarpie Wiślanej połączony z poznawaniem zabytków Warszawy
  • spacer po Muzeum Fryderyka Chopina pt. „Warszawa i Fryderyk Chopin”
  • spacer pod hasłem „Warszawa 1918-1939” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, na którym uczniowie poznawali historię dawnej Warszawy
  • spacer pt. „Staromiejskie piwnice” w Muzeum Warszawy
  • spacer w plenerze i w Centrum Interpretacji Zabytku- oddziale Muzeum Warszawy pod hasłem „Zabytki Warszawy”
  • spacer pt. „Warszawa w obrazach” w Muzeum Narodowym
  1. Muzea na Zielonych Szkołach

W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 111
im. S. Starzyńskiego dwukrotnie wyjeżdżali na Zielone Szkoły.

Na Zielonej Szkole w Marózie uczniowie klas 4a, 4c, 4d, 5a, 6a, 6b i 7a odwiedzili:

  • Skansen w Osztynku – Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny Warmii i Mazur gdzie poznali historię i dawne zwyczaje mieszkańców tych terenów
  • Pola Bitwy i Muzeum Bitwy pod Grunwaldem- gdzie usłyszeli o jednej z najbardziej znanych polskich bitew i poznali historię wojny posko-krzyżackiej
    • interaktywną wystawę „Wszystko o tkaninach” w Filii Muzeum Wsi  w Olsztynku
  • Zamek w Nidzicy i wystawę poświęconą historii tego regionu w Muzeum Ziemi Nidzkiej 

Na Zielonej Szkole w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą uczniowie klas: 4a, 4d, 6a, 6b i 7a zwiedzili:

  • Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym z wyrobami dawnego i współczesnego złotnictwa
  • Muzeum Minerałów, Skamieniałości i Meteorytów znajdujące się w Młynie „Hipolit” w Wojciechowie
  • Muzeum Czartoryskich w Puławach
  • Podziemia Trybunału Koronnego w Muzeum w Lublinie, gdzie poznali historię tego miasta

Ewaluacja projektu

Wszystkie cele projektu zostały zrealizowane. Poprzez bezpośredni kontakt z muzealnymi zbiorami uczniowie  kształtowali swoją wrażliwość estetyczną, poznawali historię naszego kraju oraz polskie tradycje. Uczniowie zapoznali się też z topografią Warszawy,  uczyli się szacunku i dumy z dziedzictwa kulturowego naszego regionu a także właściwych zachowań
w miejscach publicznych. Udział w Zielonych Szkołach pozwolił poszerzyć bazę dostępnych dla uczniów Muzeów Bez Barier o muzea regionów Mazur i Lubelszczyzny. 

Pandemia Covid-19 zastopowała nasze działania w miesiącach marzec-czerwiec 2020r ale w nowym roku szkolnym 2020/2021 Projekt Muzea Bez Barier będzie kontynuowany.

Muzeum Bez Barier na Zielonej Szkole w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą

Muzeum Bez Barier – Spacery edukacyjne

Muzeum Bez Barier – Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”.

KOSMOS

Wycieczki muzealne klas młodszych

Muzeum Bez Barier – Muzeum Łowiectwa  i Jeździectwa

Muzeum Bez Barier – Przytul Polskę

Muzeum Bez Barier na Zielonej Szkole w Marózie

W Muzeum Narodowym

Idź do góry

Ta strona korzysta z plików cookies. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.

Rozmiar czcionki
Kontrast