Treść artykułu

Muzeum Bez Barier na Zielonej Szkole w Marózie

Planując wyjazd na zieloną szkołę zaplanowaliśmy również poznanie dziedzictwa regionu, który odwiedziliśmy- Mazur. Zwiedziliśmy:

• Skansen w Olsztynku – Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny Warmii i Mazur. Obecnie skansen w Olsztynku, posiada bogate zbiory zgromadzone w 74 obiektach dużej i małej architektury wiejskiej. Mieliśmy okazję zwiedzić tu budynki mieszkalne, sakralne, zabudowania gospodarcze i przemysłowe. Oprócz tego podziwialiśmy ciekawe zbiory muzealne z XIX i XX wieku, które przekraczają 10 tysięcy egzemplarzy. Miejsce to stanowi jedną z największych atrakcji tej części Mazur. Dodatkową atrakcją były dla nas zwierzęta (gospodarskie, ale nie tylko), które w większości swobodnie przechadzały się po rozległym terenie Skansenu.
  • Pola Bitwy pod Grunwaldem – podziwialiśmy miejsce wielkiej bitwy, która zmieniła układ sił w Europie w XV wieku. Odbyliśmy spacer na wzgórze do pomników upamiętniających bitwę, dotarliśmy do amfiteatru i kamiennej makiety obrazującej przebieg bitwy. Następnym punktem była wizyta w Muzeum Bitwy pod Grunwaldem prezentującym wystawę pod nazwą Wielka Wojna z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411, wraz z krotką historią plemion pruskich oraz ich podboju. Ponadto podziwialiśmy kolekcję średniowiecznego uzbrojenia oraz kopii chorągwi polskich i krzyżackich oddziałów, które wzięły udział w bitwie na polach grunwaldzkich. Wizytę w tym pięknym miejscu zakończyliśmy zakupem pamiątek.
  • Filię Muzeum Wsi – Skansenu, która znajduje się na Rynku w Olsztynku, gdzie mieliśmy możliwość podziwiać interaktywną wystawę „Wszystko o tkaninach”.
  • Muzeum – Zamek w Nidzicy – zwiedzaliśmy największy zamek na Mazurach uznawany za perłę krzyżackiej architektury militarnej. Wzniesiony w XIV w., 5 stuleci później został przebudowany, następnie zniszczony i znów odbudowany w drugiej dekadzie XX w. Dziś dumnie stoi na wzgórzu otulony zielenią parku. Na Zamku mieści się siedziba Muzeum Ziemi Nidzkiej, w którym zwiedziliśmy wystawę „Z dziejów ziemi Nidzkiej”. Prezentuje ona przedmioty poświęcone historii Prusów aż do współczesności, miasta oraz zamku, które rozlokowano w 4 salach. Zobaczyliśmy w nich m.in.: uzbrojenie rycerzy z bitwy pod Grunwaldem, elementy wyposażenia mazurskich chat, czy sprzęty domowego użytku takie jak np. garnki znalezione w czasie prac wykopaliskowych pod płytą rynku miejskiego. Pierwsze piętro Muzeum poświęcono twórczości Hieronima Skurpskiego, artysty, malarza i rysownika, który od wsi Skurpie, w której przyszedł na świat, zmienił nazwisko z niemieckiego na polskie. Pisał dzienniki, tworzył rysunki, malował farbami olejnymi, zajmował się popularyzacją sztuki i kultury ludowej. W nidzickim zamku mogliśmy zapoznać się z dziełami jego życia. W dalszej kolejności przeszliśmy do sali rycerskiej. Dawniej mieściły się w niej kancelaria wójta, kaplica i refektarz. O przeszłości tego miejsca przypominają freski z XV w., które zachowały się na ścianach w oryginalnej wersji. Na koniec przewodnik zaprowadził nas do sali widokowej. Zgodnie z jej dzisiejszą nazwą z okien rozpościera się widok na miasto i okolicę.